En verder.

Als je van Ondergewaardeerde Liedjes houdt, moet je hier misschien ook eens kijken.

Skoopavond

Elke donderdagavond presenteert onze vaste blogger Stefan Koopmanschap op On Air Radio het briljante radioprogramma Skoopavond. Als het een beetje meezit, draait hij elke week een liedje uit een ondergewaardeerde battle.

Vette Vijftien

Ook zo’n Ondergewaardeerde Liedjes-icoon is Martijn Vet. Als er één Spotify-lijst is die je moet volgen om de beste nieuwe muziek bij te houden, dan is het de Vette Vijftien.

Seven seconds of fire: How a short burst of drumming changed the face of music

Bizar verhaal over hoe een breakbeat van 7 seconden uit een gospelnummer uit 1970 (een b-kantje nog wel) zo’n beetje de basis legde voor de complete jungle-stroming uit de jaren 90. Fa-sci-ne-rend!

Lees het verhaal achter Amen, Brother van The Winstons op de Economist.

10 hits die eigenlijk voor ‘n ander bedoeld waren

Wist je dat The Simple Minds hun grootste hit ‘Don’t You Forget About Me’ eigenlijk hadden geschreven voor Billy Idol? Dat TLC nog altijd spijt heeft van het afwijzen van Hit Me Baby One More Time? Justin Timberlake heeft zelfs zijn complete album Justified aangeboden aan Michael Jackson, maar die bedankte.

Deze en nog zeven andere opmerkelijke hits die eigenlijk voor een ander bedoel waren vind je hier op NME.

Spotfiy-playlist: Originals that are less famous than the cover versions

Over ondergewaardeerd gesproken: hoe vaak komt het niet voor dat een single nauwelijks succes heeft, maar dat een ander een paar jaar later met de cover-versie de eer opstrijkt? In deze Spotify-playlist vind je 422 mooie voorbeelden. De meest opvallende: Mad World van Tears for Fears, She’s the One van World Party, alles van Leadbelly (luister naar Black Betty!), Behind Blue Eyes van The Who en Le Moribond van Jacques Brel (later in het Engels een hit geworden als My Way, van onder meer Frank Sinatra).

Waarom iedereen moet huilen van Someone Like You van Adele

Een haast wetenschappelijke analyse van Someone Like You van Adele op Wall Street Journal: waarom moeten zo veel mensen huilen bij het horen van dit liedje? Het geheim: de appoggiatura.

Pardon?

Een appoggiatura is een onverwachte wending in een liedje die je even van je stuk brengt. Letterlijk: de Britse psycholoog  John Sloboda ondervroeg muziekliefhebbers wanneer ze kippenvel krijgen van een liedje. In 18 van de 20 genoemde fragmenten ging het dus om een appogiatura – een haast dissonante noot die je als luisteraar weer even bij je kladden grijpt.

Someone Like You zit er vol van. En vergeet natuurlijk de tearjerker-tekst van het liedje niet…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s